Spiritualiteit, wat betekent dat nou eigenlijk precies? Ondertussen verworden tot een algemeen woord en het vliegt je soms, te pas en te onpas, om de oren. “Oh dat is mij veel te spiritueel” of “Dat komt uit de spiri wiri hoek” of “Ik ben daar veel te nuchter voor” of “Wat ik fijn vind aan jou is dat je wel spiritueel bent, maar niet zweverig”. Hm ja, wat zeggen deze uitspraken? Ik begrijp de betekenis van de woorden ook wel. We ordenen de wereld om ons heen om beelden te vormen en één daarvan is ‘spiritualiteit’. Het is alleen soms jammer dat we woorden geven aan zaken waar juist woorden niet toereikend of compleet zijn. Evengoed vind ik dit een erg interessant onderwerp aangezien ik er met regelmaat mee te maken krijg, maar natuurlijk ook omdat ik op mijn eigen pad vragen heb gesteld, die van deze orde zijn. Nu wil ik wel eens de uitdaging aangaan om te kijken of ik mijn gedachten omtrent dit onderwerp kan ordenen en verwoorden.

 

shiva-shakti
Shiva en Parvati

 

Wanneer je op Wikipedia het woord ‘Spiritualiteit’ opzoekt vind je direct de uitleg dat spiritualtieit, in de breedste zin van het woord, te maken heeft met zaken die de geest betreffen. Het kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.

 

Bewustzijn, bewustzijnscentra en geest, zijn nauw met elkaar verbonden, maar ook de ziel heeft een belangrijke plek in spiritualiteit (wil je meer over deze ascpecten lezen, kijk dan nog eens hier). Die is namelijk verbonden met de innerlijke beleving en met groei. Maar wat als die innerlijke beleving niet wordt verankerd? Als je, dat wat je in bewustzijn leert, niet neerzet op aarde, of je aardse nuchterheid behoud om geestelijke zaken te kunnen aanschouwen? Wordt dat dan niet zweverig of blijft dat dan niet te saai, dat nuchter zijn? Veel spirituelen zijn en worden betwist van ‘zweverig’ zijn of nog erger, van hierarchisch te zijn en dat ze er zijn om volgelingen te creëren. Ook de verschillende yogatradities hebben hiermee te maken. De New Age beweging staat erom bekend en tja, ik geef toe, ook ik geef de benaming Spiri Wiri aan wat voor mij teveel gaat richting het zweverige, dus richting iets wat voor mij niet meer verbinding heeft met de aarde, met het hier en nu en met ons leven als mens op aarde! We zijn dan wel spirituele wezens, geboren voor een menselijke ervaring, maar laten we dan vooral die menselijke ervaring onderzoeken en de schoonheid daarvan inzien, naast de valkuilen die het heeft. Alleen maar streven naar de hemel of naar hogere sferen, creëert een dun en onstabiel fundament op de aarde. We zullen ons best kunnen herinneren hoe het was daarginds en toen, maar nu zijn we hier in een derde dimensie op de planeet Aarde en die heeft ons net zo hard nodig.

 

Kundalini_Sjamanisme_TrishulofShiva_represented_as_the_Serpent's_Dragon's_Tongue_AllthisseemssymbolicofthereturnofQuetzalcoatlandDNA_Activation_Earth's_Kundalini_Rising
Graancirkel met de Trishul (drietand) van Shiva welke symbool staat voor de activering van de kundalini

 

Wat betreft het hiërarchische systeem dat we kennen uit de verschillende religies en waar sommige spirituele tradities zich ook schuldig aan hebben gemaakt….dat ligt toch ook een beetje bij jezelf. Je gezond verstand erbij houden en je eigen onderzoeken blijven doen; de dingen die je aangereikt krijgt blijven toetsen en je vragen blijven stellen; is mijns inziens van absoluut belang. Volgelingen worden vaak niet gecreëerd door iemand, volgelingen creëeren zichzelf. en daar kan een spiritueel leraar, helaas in sommige gevallen, dankbaar gebruik van maken. Door je ziel en zaligheid op te hangen aan iemand waarvan je denkt dat die je leven zal ‘redden’, creëer je soms de mogelijkheid dat de leraar misbruik maakt van jouw overgave. Niets menselijks is ook een Guru of een Swami of een spiritueel leraar vreemd. Het negatieve ego ligt overal op de loer.

 

Geen dogma’s, vooral geen dogma’s en geen enkele opgelegde regel, dat lijkt nu iedereen wel uit te schreeuwen. In een dogma is geen objectieve waarheid, dus doe je eigen onderzoek en kom er zelf achter wat spirit en het spirituele voor jou betekent. Echter heb ik daarbij wel ervaren hoe belangrijk het is om de gedrevenheid, de passie van een leraar te leren kennen om, daardoor aangestoken, je eigen pad te kunnen gaan! Zonder leraar is dat pad nog totaal vaag en onbekend. Mijns inziens is het belangrijk om een leraar in je leven te hebben. Het geeft veel kracht wanneer iemand vóór jou een pad heeft bewandeld. Een leraar biedt je de ervaring van totale overgave in vertrouwen en met toewijding. Hierdoor is een versnelling mogelijk van je eigen onderzoek.

 

Kundalini_Sjamanisme_KundaliniRising
© onbekend

 

Mijn eerste leraar is zonder meer Yogi Bhajan. Ik heb zijn ‘roep’ gevolgd en ben mijn eigen weg gegaan met energetisch werk met de kundalini kracht. Hij blijft altijd een heel speciale leraar voor mij, maar vooral omdat hij heeft laten zien dat je het zélf moet doen en dat je niet altijd het pad van de minste weerstand kunt volgen. Kundalini Yoga wordt gezien als spiritueel, omdat het een traditionele vorm van yoga is en er veel diep gewortelde kwaliteiten in zitten die er nooit uit zijn verdwenen. Je bereikt een diepe ervaring van het spirituele bestaan, máár er is nooit gezegd dat je géén sterke verankering in de aarde, op het aardse vlak zou moeten hebben, of dat je de polaire krachten kunt overstijgen waar wij nu eenmaal mee verbonden zijn. Wel kun je de dualiteit overstijgen en een vreugdevol, gratieus en gelukkig leven leiden.

 

Er wordt ook een onderverdeling gemaakt in soorten spiritualiteit en dat leert je wel veel over de kwaliteiten en diepgang van de verschillende tradities. De Oosterse spiritualiteit bestaat veelal uit meditatie en het overstijgen van dualiteit, iets wat zeer sterk verbonden is met het vorige tijdperk waarin we leefden, het Vissen tijdperk. Jezelf terugtrekken en als een kluizenaar maanden of jarenlang mediteren om verlichting te bereiken is niet meer het belangrijkste. In het huidige tijdperk, het Watermantijdperk, vindt ieder zijn/haar methode om tot verbinding met het goddelijke, met spirit te komen, maar tevens met elkaar. Door van elkaar te leren en elkaar te helpen. Niet Verlichting an sich is van belang, maar eigenlijk iedereen de mogelijkheid te geven om te groeien en zich te verbinden met de Bron en aandacht te geven aan de natuur, aan de dieren, aan al wat bezield is, zal een meer praktisch vorm vragen.

 

IMAG1444_Bogdan
© eigen foto

 

Dan hebben we de ‘Moderne’ spiritualiteit, modern omdat er nu meer aandacht is voor deze stromen en inderdaad omdat sommigen daarvan relatief jong zijn. Sjamanisme, of hermetisme of de mysterietraditie zijn toch wel ouder dan menig religie. Voor mij ligt hierin een hele grote kwaliteit en dat is dat je werkt met de aarde, de aandacht gaat ook naar beneden in plaats van (alleen) omhoog en maakt de menselijke basis stabiel. Levensenergie wordt voor mij nog duidelijker voelbaar als ik ook bijvoorbeeld kan drummen en een trancereis kan maken, of buiten kan zijn en op onderzoek kan gaan en kan werken met natuurkrachten. Dat kan ik persoonlijk terugvinden binnen de sjamanistische tradities, de hekserij en ook de mysterietraditie. Ik ervaar dit pad als uitermate krachtig, diep en rijk en ik kom in verbinding met mijn Voorouders en hun traditie. Onze blik richt zich veelal op exotische of verre tradities, maar ze liggen onder je voeten! Je staat erop. Wie is er opgegroeid met de Edda of de Saga’s? Heb je ooit deze verhalen gelezen? Ook deze gaan over ontstaan, schepping en creatie.

 

Mijn liefde ligt bij oorspronkelijkheid, authenticiteit en bij de basis. Die basis ligt voor mij in Nederland. Dus ik leer graag over mijn grond, mijn Voorouders, over oude, overgeleverde tradities en magische rituelen. Daarom heb ik dit stuk ook ‘Magische Spiritualiteit’ genoemd, dat vat voor mij samen wat wezenlijk belangrijk is. Magie is, naast iets wat je dóet, wat je toepast, ook passie en levensenergie. Iets wordt magisch wanneer het een intentie heeft en die wordt gevoed door jouw passie en energie. Dat kan zijn uitwerking hebben in rituelen die bestaan, of die kun je maken en die worden weer krachtiger naarmate je het vaker doet, of met meerdere mensen doet. Kracht zit nu eenmaal in traditionele en verankerde werkvormen.

 

Magician_fullsize
© Winona Cookie De Magiër, kaart uit de Tarot

 

Sjamanistisch werk houdt voor mij ook in tussen werelden en dimensies gaan en niet gebonden door tijd, informatie of helende energie te krijgen voor iemand die daar om vraagt. Sjamanistisch werk is de kunst om energetisch tussen werelden en dimensies te wandelen met volledige toegang tot alle intuitieve vermogens, meestal in trance. Je kunt informatie verkrijgen om te orakelen of voor divinatie. Je bent een tussenpersoon. Je beweegt tussen werelden om advies te geven, informatie door te geven of voor heling. Vaak resulteert dit in een ritueel om het kracht bij te zetten. Op de reizen die je daarbij maakt wordt je geholpen of bijgestaan door je krachtdieren, bondgenoten, helpers of gidsen. Dus het is een samenwerking in een beschermde setting.

 

IMAG1612_Alex

 

IMAG1608_Jean
© eigen foto Staf en tweelingringen

 

Zoals de kundalini stroomt, zo houd ik van aandacht richten naar boven, maar ook houd ik van de aandacht richten naar beneden. Sjamanistisch werk bijvoorbeeld is heel praktisch en klikt met de menselijke aard, of de menselijke nuchterheid zo je wilt. Ook leer ik met de schaduwkant te werken, of in ieder geval die te erkennen. Waar soms de neiging bestaat alles alleen maar met liefde en licht te transformeren is de schaduwkant, of de donkere zijde, net zo belangrijk. Licht toelaten kan niet zonder de donkere kant te aanschouwen. Ik mis in veel gevallen het werken met de schaduwzijde. Licht en positiviteit alleen bestaan niet op dit aardse vlak. In de Kundalini Yoga heb ik magie ontdekt, iets wat ik in geen enkele andere vorm kon gewaarworden. Hoewel dat helemaal niets zegt over de kwaliteit van de verschillende yogavormen of over yoga op zichzelf.

 

IMAG0134_Antonio
© eigen foto Staven

 

Voor mij is het terug naar de oorsprong, van tradities leren, maar ook nieuwe tradities creëren en een samensmelting vinden in wat voor mij belangrijk is. Evenzo belangrijk vind ik Kundalini Yoga, de kundalini energie, de transformerende kracht, maar ook het magische werk dat sjamanisme of hekserij leert. Mijn idee is dat je binnen een stevig verankerde, authentieke vorm van levensbeschouwingen (spiritueel, sjamanistisch enz enz) met de tijd ruimte hebt om er nieuwe kwaliteiten en ervaringen aan op te hangen, maar dat de kern onbeschadigd blijft. Met het creëeren van tradities is het van belang dat de wortels onaangetast blijven, dat de boom verder mag groeien. Op gezette tijden, met zorg en liefde gesnoeid, wordt een boom mooier met de tijd. Maar het blijft een boom, het blijft een Es bijvoorbeeld.

 

Je hoeft niets te zoeken, maar je bewandelt je Pad.

 

Zie ook het blogbericht “Licht en duisternis als eenheid
en De Ziel en de geest

 

Door Christel Nijland (Shama Kaur)

 

Pin It on Pinterest

Share This