Deze week ben ik begonnen met het Groene Dieet, de oorsprong van deze manier van eten ligt in de Ayurveda en is door Yogi Bhajan vanuit de Kundalini Yogatraditie doorgegeven. Het idee is dat je alleen groene groenten en fruit eet en daarmee ontgift en reinig je het lichaam. Naast dat het ontgiftend werkt, omdat het de lever reinigt, raakt je lichaam ook overtollig slijm kwijt en werkt het positief op de gewrichten omdat het bloed meer basisch wordt, in plaats van zuur. Je hebt minder last van gewrichtsontstekingen en het houdt het vocht vast in met name je kraakbeen, wat zorgt voor soepelheid van je gewrichten. Dat wat glucosamine of kurkuma ook kan doen, maar met deze manier van eten ben je je volledig bewust van wat er in je lichaam gebeurt.

 

 

Je kunt zoveel eten als je wilt en nodig hebt en je kunt eindeloos varieren, want er bestaan zoveel groene groenten en fruitsoorten, dat maakt deze manier van eten ook tot een plezier. Tijdens dit schrijven heb ik er een bakje met augurken en olijfjes bij gehaald, voordat ik straks mijn avondmaaltijd ga bereiden. Deze bestaat vandaag uit spinazie, een beetje gewokt, met sesamzaadjes.

 

Omdat groene groenten en groen fruit zo rijk zijn aan chlorofyl werkt dit dieet supergoed. Doordat je meer chlorofyl binnen krijgt, kan je lichaam meer zuurstof vasthouden, dus je voelt je fit en energiek. Het bladgroen van een plant of boom bevat heel veel chlorofyl, dit zorgt dat de plant in staat is om via fotosynthese zonlicht vast te houden en dat om te zetten in suiker en koolhydraten waar de plant zich mee voedt. Suiker en koolhydraten worden dan omgezet in energie. Je lichaam houdt dus daadwerkelijk licht vast.

 

 

Er zijn ook onderzoeken gedaan naar chlorofylrijke voeding en hoe dit bijdraagt aan het ontgiften van je lichaam omdat chlorofyl gifstoffen en zware metalen aan zich kan binden. Chlorofyl heeft nagenoeg dezelfde structuur als hemoglobine, dat wat ons bloed rood doet kleuren. Rode bloedcellen zijn voor éénderde gevuld met hemoglobine en in die cellen zorgt hemoglobine voor het zuurstoftransport en chlorofyl bevordert hiermee ook de ijzeropname in je bloed. Daarnaast helpt het nog bij het verlagen van cholesterol en verbetert het de werking van de spijsvertering, aangezien het de lever, gal en darmstelsel gezond maakt. De algen Chlorella en Spirulina hebben daarom ook een zeer goede werking.

 

Als je te zwaar bent, zul je van dit dieet afvallen, gewoon omdat je je voedingspatroon aanpast en je darmen ook behoorlijk werken om de vezels te verteren. Wil je echter juist geen gewicht kwijt kun je nog steeds dit dieet doen, maar dan zou je meer gebruik kunnen maken van (mung)bonen, linzen of zelfs rijst. Je kunt het je nog niet zo gek bedenken wat je allemaal tot je kunt nemen en hoe je je salade lekker kunt maken met bijvoorbeeld olijven, avocado’s of zeekraal. Gebrande sesamzaadjes zijn heel gezond om erdoor te verwerken, dat kan natuurlijk ook wanneer je groente kookt of wokt. Je kunt een soep maken van heldere groentebouillon waar je bijvoorbeeld kiemgroenten doorheen kunt doen. Of je maakt soep van broccoli, je kunt alles op smaak maken met groene kruiden, zelfs peper en zout. Een lekkere, frisse, komkommersalade maak je aan met wat olie en balsamico azijn.

 

 

Nu heb ik het geluk dat ik op mijn werk ook eerlijke sapjes kan maken omdat we er de juiste apparatuur voor hebben, maar sommigen zullen thuis ook wel een keukenmachine en blender hebben waarmee je kunt varieren in hoe je het voedsel tot je wilt nemen. Het voordeel van mijn werk is dat ik ook tarwegras shotjes kan nemen. Vers geperst tarwegras wat super superfood is. Trouwens, tarwegras is geen gras, maar tarwe en dan de hele jonge scheuten ervan, maar aangezien het op gras lijkt wordt het zo genoemd. De mens kan het ‘gras’ echter niet verteren, maar het sap wel drinken en dat is zo ontzettend rijk aan chlorofyl, vezels en mineralen. Het is wel zo, de één vindt het vreselijk om te drinken en de ander vindt het goed te doen, maar let wel op wanneer je het drinkt. Het geeft je zo’n stoot energie, dat de beste tijd ’s ochtends is tussen ontbijt en lunch, eventueel ’s middags, maar later in de middag of ’s avonds het je kans dat je blijft stuiteren! Het kan ook zo zijn dat je licht wordt in je hoofd, want het is best een krachtig drankje wat je tot je neemt.

 

Wat ik al aangaf, af en toe je fruit en/of groente blenderen is een optie. Kies je voor de blender dan krijg je ook de vezels van de groente en het fruit mee, kies je ervoor om alleen sap te persen, is dat ook heerlijk en voedzaam, maar doe dit niet altijd, wissel af. Gisteren heb ik een heerlijke groene sap gemaakt van appels, spinazie, bleekselderij en avocado. Je kunt zo veel groene groente en fruit gebruiken, er valt voldoende te variëren en genieten.

 

En een yogi zou geen goede yogi zijn als zij geen oefeningen en meditaties deed om het reinigingsproces te ondersteunen! Evengoed ook om van die hoofdpijn af te komen die je cadeau krijgt bij het ontgiften, tja het moet er allemaal uit!
 
Door Christel Nijland (Shama Kaur)
 

Pin It on Pinterest

Share This