Deze blog gaat over een dieet! Maar wacht! Het is anders dan je denkt. Dit gaat niet over crashen, of over hongeren, noch gaat het over vorm, gewicht, junkenlook of killerbody. Gewoon, een stuk over anders diëten dan dat je misschien kent, met als voornamelijk doel: patronen veranderen, bewustzijn creëren en op diepe lagen loslaten van wat je misschien als emotioneel of spiritueel ‘afval’ hebt opgeslagen. Daarnaast is het een co-productie van Lucienne Leideritz (voedingsdeskundige en coach) van Healthy by Luus en mijzelf. Inderdaad verschijnen er nu alleen maar berichten over het beste dieet, het beste afvallen en is nagenoeg iedereen erdoor geobsedeerd. Onze intentie ligt op een andere laag en wij bieden inzichten over voedingswaarde, tips om het groendieet goed vol te houden en wat het toevoegt op energetisch niveau.

Ik ben de laatste die lekker eten uit de weg gaat en ik kan intens genieten van de gezelligheid van een grote groep mensen aan een lange tafel met gezonde, verantwoorde producten, een goed glas wijn en goede gesprekken. Overgehouden aan een periode waarin ik op het eiland Sardinië verbleef. Later zag en beleefde ik het ook mee met de Fransen. De tafels staan vol met lekkernijen en daar was het meeste onbespoten, uit eigen tuinen en het voedsel dat het land zelf gaf.

Overconsumeren proberen wij te vermijden, maar sluipt er wel eens in en toen werd het tijd voor een periode van alleen maar groen, het monodieet, bekend uit de Ayurveda waar de oorsprong van deze manier van eten ligt. Yogi Bhajan heeft het vanuit de Kundalini Yogatraditie doorgegeven. Het idee is dat je alleen groene groenten en fruit eet om je lichaam te reinigen en ontgiften. Naast dat het ontgiftend werkt, omdat het de lever reinigt, raakt je lichaam ook overtollig slijm kwijt en werkt het positief op de gewrichten omdat het bloed meer basisch wordt, in plaats van zuur. Het werkt positief bij alle aandoeningen met een ontstekingsreactie en dus ook gewrichtsontstekingen en het houdt het vocht vast in met name je kraakbeen, wat zorgt voor soepelheid van je gewrichten. Dat wat glucosamine of kurkuma ook kan doen, maar met deze manier van eten ben je je volledig bewust van wat er in je lichaam gebeurt.

Omdat groene groenten en groen fruit zo rijk zijn aan chlorofyl werkt dit dieet supergoed. Doordat je meer chlorofyl binnen krijgt, kan je lichaam meer zuurstof vasthouden, dus je voelt je fit en energiek. Het bladgroen van een plant of boom bevat chlorofyl, dit zorgt dat de plant in staat is om via fotosynthese zonlicht vast te houden en dat om te zetten in suiker en koolhydraten waar de plant zich mee voedt. Suiker en koolhydraten worden dan omgezet in energie. Je lichaam houdt dus daadwerkelijk licht vast.

Een goed moment om te starten met het groendieet is wanneer het volle maan is geweest en we de periode van de afnemende maan in gaan richting de nieuwe maan. Deze periode staat voor reiniging en loslaten. Het ontgiftingsniveau in ons lichaam is dan het hoogst. Hierdoor kost het voor het lichaam minder moeite om alles los te laten op zowel geestelijk als lichamelijk vlak. Je zult versteld staan hoeveel je tijdens de groene dagen nog kunt eten. Opeens bemerk je dan hoeveel producten “groen” zijn. Denk aan courgette, sperziebonen, snijbonen, avocado, olijven, hariccoverts, groene asperges, komkommer, augurk, groene paprika, granny smith appel, druiven, peren, sla, mungbonen, groene spliterwten, groene linzen, okra, zeekraal, zeewier en zo kun je nog wel even doorgaan.

Belangrijk is om voldoende te variëren en eet vooral niet te weinig! Hierdoor voorkom je bloedsuiker schommelingen die zorgen voor een hunkering naar ongezonde snacks of dat je lichaam dit als een crashdieet gaat zien wat beslist niet de bedoeling is. Voeg voldoende vetten toe aan de maaltijden. Dit zorgt samen met de vezels van de groente en de bonen voor een verzadigd gevoel en een goede stoelgang.

Zoals gezegd, crashen is ongezond en genieten van wat je eet is belangrijker dan je mentaal in de war laten lopen doordat je bepaalde dingen niet mag eten omdat er (teveel) calorieën inzitten. Voedsel tot je nemen is een waardige en bewuste handeling. Wanneer je goed eet, ben je je bij iedere hap bewust dat er iets heerlijks naar binnen komt, iets dat is gezaaid, is gegroeid en onder invloed van zonlicht tot wasdom is gekomen. En wat met liefde is bereid, proef je terug.

Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar chlorofylrijke voeding en hoe dit bijdraagt aan het ontgiften van je lichaam omdat chlorofyl gifstoffen en zware metalen aan zich kan binden. Chlorofyl heeft nagenoeg dezelfde structuur als hemoglobine, dat wat ons bloed rood doet kleuren. Rode bloedcellen zijn voor éénderde gevuld met hemoglobine en in die cellen zorgt hemoglobine voor het zuurstoftransport en chlorofyl bevordert hiermee ook de ijzeropname in je bloed. Daarnaast helpt het nog bij het verlagen van cholesterol en verbetert het de werking van de spijsvertering, aangezien het de lever, gal en het darmstelsel gezond maakt. De algen Chlorella en Spirulina hebben daarom ook een zeer goede werking.

Denk ook eens aan de superfoods die op eigen bodem groeien. Boerenkool, broccoli en spruitjes bijvoorbeeld. Daar is ook heel veel creatiefs mee te doen, denk aan drogen en er met wat kruiden knapperige chips van te maken. Het hoeft echt niet allemaal uit Zuid Amerika of Azië te komen, omgaan met voedsel is weten waar het vandaan komt.

Waarom wij zo van dit groendieet houden? Op verschillende lagen vindt het reinigingsproces plaats. Naast dat je het lichaam ontgift, je organen en spieren zich ontdoen van afvalstoffen, voel je dat op andere niveaus oude patronen worden losgelaten, je mind komt weer op een nieuw spoor. Je ervaart weer dat wensen, verlangens en emoties ook worden vastgehouden en dat eten een manier kan zijn om er niet naar te kijken, om het weg te eten. Vaak gaat dat onbewust, maar heel vaak ook niet. Eten kan ook een verslaving zijn.

Als je overgewicht hebt, zal je van dit dieet afvallen, gewoon omdat je je voedingspatroon aanpast en je darmen ook behoorlijk werken om de vezels te verteren. Wil je echter juist geen gewicht kwijt kun je nog steeds dit dieet doen, maar dan zou je meer gebruik kunnen maken van (mung)bonen, linzen of zelfs rijst.

Enkele tips voor de maaltijden:

– Maak bij de avondmaaltijd wat extra’s klaar zodat je dit als een lunch mee kunt nemen naar je werk.
Een dressing kun je desgewenst in een klein bakje meenemen en dit als laatste toevoegen. Dit voorkomt verlepte sla. Maak salades goed verzadigd door er avocado, sesamolie of een goede olijfolie aan toe te voegen.
– Zorg dat je altijd iets bij je hebt voor het geval je opeens door omstandigheden later eet. Denk hierbij aan een appel (granny smith), bakje olijven of reepjes groene paprika.
– Bonen zijn ideaal bij de avondmaaltijd of om in een soep te verwerken. Mungbonen zijn in tegenstelling tot de andere boonsoorten lichter verteerbaar en geven bij mensen die darmklachten ervaren bij bonen vaak geen problemen. Een goede keus is om de bonen gedroogd te kopen en zelf te weken (vaak 6 tot 24 uur) en te koken. Het is niet alleen voordeliger in aanschaf, maar ook beter verteerbaar. Je kunt een flinke hoeveelheid in één keer bereiden en hiervan een deel in porties invriezen of het een aantal dagen in de koelkast bewaren. Dit scheelt een hoop tijd.
– Van broccoli, groene pompoen en courgette kun je ook een heerlijke soep maken. Kruidenbouillon (eventueel zonder gist) kun je gewoon gebruiken en zorgt bij warme dagen voor voldoende zouten.

Door:
Lucienne Leideritz
Healthy by Luus
Email

Christel Nijland (Shama)
Shamahuis

Pin It on Pinterest

Share This