Onlangs hebben we in de les de bandha’s weer eens geoefend en naar aanleiding hiervan ontstonden er enkele vragen. Daarom wil ik nu, om te beginnen, uitleg geven over de Granthis, knopen of poorten. Voordat de Kundalini vrij kan stromen doordringt het nog drie knopen of poorten die geassocieerd kunnen worden met chakra’s. De eerste is Brahma Granthi, dan Vishnu Granthi en de laatste is Shiva of Rudra Granthi.

 

naamloos

© Pieter Weltevrede

 

Brahma Granthi is de eerste knoop en bevindt zich in het eerste chakra, Muladhara Chakra. Brahma is de schepper van deze wereld, van namen en vormen. Dit wordt gezien als het eerste obstakel in spirituele groei, van het individuele zelf. Deze knoop belemmert het pad van de Kundalini wanneer zij omhoog wil gaan naar de hogere centra.

 

De bandha’s zijn heel belangrijk en nodig om deze knopen te openen en te doordringen, omdat de bandha’s de psycho-fysieke energie middels druk op de juiste plek en vooral via de juiste weg doen geleiden. De bandha’s zijn Mulabandha, Uddiyanabandha en Jalandharabandha. Via de Mulabandha balanceer je de prana en apana in het linker en rechter kanaal van de wervelkolom en brengt de stroom op gang die deze knopen doordringt. Mulabandha zorgt ervoor dat de onderste drie chakra’s uit hun sluimerende staat ontwaken, de energie, bijeengekomen in het eerste chakra, door het vuur van het derde chakra. Dit doordringt die eerste knoop.

 

Deze wereld van namen en vormen ervaren wij via onze zintuigen, ogen, oren, neus, tong en huid. Alles wat we wensen en ambiëren kun je zien als een val van onze geest. Wanneer deze knoop te strak is zal het zorgen voor rusteloosheid en dat je je niet op één punt kunt focussen. Mediteren lukt je niet en is weinig effectief. Veel van de pranayama oefeningen in Kundalini Yoga zijn goed om aan deze onderste knoop te werken. Ook fysieke oefeningen die in een Kriya terugkomen zorgen voor deze Brahma Granthi.

 

 

Vishnu Granthi

© Pieter Weltevrede

 

Uddiyanabandha brengt de stroom van het derde chakra naar het vierde, Anahata, het hartcentrum. Vishnu Granthi is daar gelegen en vormt een volgend obstakel. Vishnu is de behouder, de instandhouder van de schepping. Wanneer deze knoop te strak is ontleen je identiteit aan en ben je op zoek naar bevestiging in relaties, ook de relatie tot tradities. Wanneer ontwart, ervaar je mededogen en compassie voor alles wat er is. Je leert zien áchter de schepping, je ervaart het Goddelijke Plan. Oeroude kennis brengt jou in staat tot het ontdekken wat goddelijke wil inhoudt, als je het maar los ziet van de kennis en tradities uit bijvoorbeeld de religies die jou opleggen wat je moet doen. Het heeft dus met bevrijding te maken en in Kundalini Yoga zijn we juist met die bevrijding bezig doordat alles op ervaring is gebaseerd. Je bewustzijn groeit naar mate je toestaat en in staat bent om toe te staan wat er áchter vorm ligt. De eenheidservaring ontstaat, maar ook weet je dat jij deze op aarde neer moet zetten. Het negatieve ego denken maakt plaats voor een neutrale geest welke een speelsheid en vreugde meebrengt.

 

 

Shiva Granthi

© Pieter Weltevrede

 

Wanneer de Kundalini Shiva of Rudra Granthi, het Ajna Chakra heeft bereikt (het zesde chakra of derde oog) ben je voorbij de elementen (tattva’s), deze gaan hier volledig op in hun Bron, in Maha Tattva. De val voor alle emotionele ups en downs staat niet meer klaar. In Tantra wordt dan gesproken dat de drie knopen ontward zijn. De Ida en Pingala en andere nadi’s kruisen elkaar onder het zesde chakra en eindigen in de linker en rechterneus. In Ajna Chakra verdwijnt het tijdgebonden bewustzijn en heeft daarom alles met Oneindigheid te maken.

 

Je fysieke lichaam is opgebouwd uit vijf elementen en deze bepalen constant de chemische samenstelling in je lichaam en dit brengt die emotionele schommelingen en gehechtheden. Na het ontwarren van deze knoop is er geen gevoel meer van tijd en van lagere identiteit. Echter maakt dat deze knoop ook uitdagend. Je zou ervaringen kunnen krijgen wanneer je die psychische sferen bereikt waar je je aan hecht en die je een waarde toekent, ook naar anderen toe. Wanneer je dit hebt uitgewerkt ervaar je de non-duale openheid en extase.

 
Door Christel Nijland (Shama Kaur)
 

Afbeeldingen: http://sanatansociety.com

 

Pin It on Pinterest

Share This